rblz.|1|
Kamerstukken II
2000-2001, 27 655
Invoering
van de Wet structuur
uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Invoeringswet
Wet
structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen)
Nr.r3 |
MEMORIE
VAN TOELICHTING |
Inhoudsopgave
xAlgemeen |
1xx |
Inleiding |
2 |
Overgangsrecht
Organisatiewet sociale verzekeringen 1997 |
3 |
Overgangsrecht
Arbeidsvoorzieningswet 1996 |
4 |
Reïntegratie |
4.1 |
Reïntegratiemarkt |
4.2 |
Opdrachtgeverschap
reïntegratie |
4.3 |
De relatie tussen de
werkgever en het UWV bij de reïntegratie van zieke of arbeidsgehandicapte werknemers |
4.4 |
Financiering
reïntegratieactiviteiten in het kader van ziekte of arbeidsongeschiktheid |
4.5 |
De ondersteuning van
de werkgever bij de uitvoering van zijn reïntegratietaken |
4.6 |
Positie van de
cliënt bij reïntegratie |
5 |
Rechtsbescherming |
6 |
Commentaar van bij
SUWI betrokken organisaties |
6.1 |
Overgangs- en invoeringsrecht |
6.2 |
Reïntegratie van zieke of
arbeidsgehandicapte werknemers en werklozen |
6.3 |
Relatie CWI/gemeenten/UWV |
6.4 |
Gegevensverkeer |
xArtikelsgewijs |
x |
Inleiding |
1 |
Overgangsrecht
Organisatiewet sociale verzekeringen 1997 |
x |
Artikelen
2 t/m 26 |
2 |
Overgangsrecht
Arbeidsvoorzieningswet 1996 |
x |
Artikelen
27 t/m 42 |
3 |
Wijziging andere
wetten |
§
1 |
Sociale Zaken en Werkgelegenheid:
artikelen 43 t/m 90 |
§
2 |
Justitie:
artikelen 92 en 93 |
§
3 |
Binnenlandse Zaken
en Koninkrijksrelaties: artikelen 99 t/m 107 |
§
5 |
Financiën:
artikel 118 |
4 |
Overige bepalingen |
x |
Artikelen
126 t/m 132 |
[Actal:
Adviescollege toetsing administratieve lasten;
CBA: Centraal Bestuur voor de Arbeidsvoorziening;
Ctsv: College van toezicht sociale verzekeringen;
het CWI: Centrum voor werk en inkomen;
de CWI: Centrale organisatie werk en
inkomen;
Lisv: Landelijk instituut sociale
verzekeringen;
RWI: Raad voor werk en inkomen;
SVB: Sociale verzekeringsbank;
Ufo: Uitvoeringsfonds voor de overheid;
uvi: uitvoeringsinstelling;
UWV: Uitvoeringsinstituut
werknemersverzekeringen;
WVA: Wet vermindering
afdracht loonbelasting en premie voor de volksverzekeringen;
ZBO: zelfstandig bestuursorgaan, red.]
Algemeen
1. Inleiding
Zoals aangekondigd in de
memorie van toelichting (algemeen deel, hoofdstuk I, paragraaf 6) bij
het voorstel van Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen
(Kamerstukken II 2000-2001, 27 588, nr. 3) is ervoor gekozen om naast dat
wetsvoorstel een afzonderlijke invoeringswet in te dienen. Deze strekt ertoe
de intrekking van de Organisatiewet sociale verzekeringen 1997 en de
Arbeidsvoorzieningswet 1996, met bijbehorende invoeringswetten, te
regelen, alsmede het overgangs- en invoeringsrecht en de wijziging van
andere wetten. Naast de veelal technische wijzigingen bevat deze Invoeringswet
ook enkele inhoudelijke voorstellen, die reeds in de memorie van
toelichting bij het voorstel van Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen
(Wet SUWI)
zijn aangekondigd. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om
de invulling van de verantwoordelijkheid voor de reïntegratie en de
regeling van de consequenties van genoemd wetsvoorstel voor de gemeentelijke
taken.
Enkele van de in dit
wetsvoorstel geregelde onderwerpen worden hierna eerst in algemene zin
besproken. Dit betreft algemene aspecten van overgangsrecht, reïntegratie en
rechtsbescherming. Daarna volgt een bespreking van de over dit wetsvoorstel uitgebrachte commentaren.
Ten slotte
volgt, voor zover nodig,
een artikelsgewijze toelichting.
2. Overgangsrecht
Organisatiewet sociale verzekeringen 1997
Door de intrekking van de
Organisatiewet sociale verzekeringen 1997 (hierna: Osv 1997) en de
desbetreffende invoeringswet houden de daarbij ingestelde organen op te bestaan.
Dit wetsvoorstel voorziet in één uitzondering
daarop, en wel voor de Sociale verzekeringsbank. De instandhouding daarvan als rechtspersoon
heeft als voordeel dat geen overgang hoeft te worden geregeld
van rechtsbetrekkingen (vermogensrechtelijk, arbeidsrechtelijk) en van
lopende procedures (zowel gerechtelijke als administratieve).
De taken, rechten en
verplichtingen van de overige organen die zijn geregeld bij de Osv 1997 gaan
ingevolge dit wetsvoorstel over op de bij de rblz.|2|
Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen ingestelde nieuwe
organen en deels op de Minister van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid. Dit betreft de overgang
van het Landelijk instituut sociale verzekeringen
(Lisv) en de
uitvoeringsinstellingen (uvi’s) naar het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen
(UWV) en van het College van toezicht sociale verzekeringen
(Ctsv) naar
de minister c.q. de Staat. Er zij in dit verband op gewezen dat dit
wetsvoorstel niet voorziet in de ontbinding van de uvi’s; dit wordt
overgelaten aan die vennootschappen zelf. Hetzelfde geldt voor de Stichtingen A en
de Stichting Voorbereiding Uitvoeringsorgaan Werknemersverzekeringen.
De opdracht tot
uitvoering van de betrokken materiewetten wordt aan de nieuwe organen opgelegd
in onderscheiden taakomschrijvingen in de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen; de nadere uitwerking
hiervan in de afzonderlijke wetten is geregeld in dit wetsvoorstel. Het wetsvoorstel regelt
verder de overgang van vermogensbestanddelen, publiekrechtelijke
rechten en verplichtingen en procedures. Tevens wordt voorzien in het ontslag
van alle zittende bestuursleden en andere functionarissen en de overgang van het
personeel, met behoud van rechten. Ten slotte is voorzien in
overgangsrecht ten aanzien van bestaande lagere regelgeving.
3. Overgangsrecht
Arbeidsvoorzieningswet 1996
Ook op het terrein van de
arbeidsvoorziening worden de bestaande organen door intrekking
van de huidige wetgeving opgeheven. Daarbij gaat het zowel om de centrale als om de regionale organen van de
Arbeidsvoorzieningsorganisatie.
De taken met betrekking tot de publieke arbeidsbemiddeling,
informatie en advies, fasering en reïntegratieadvies en andere wettelijke
taken gaan over naar de nieuwe Centrale organisatie werk en
inkomen. Naast de
hiervoor met betrekking tot de Osv 1997 al genoemde onderwerpen,
zoals de overgang van rechten en verplichtingen, vermogensbestanddelen,
procedures en personeel, alsmede ontslag van de zittende bestuursleden, wordt in dit deel van het overgangsrecht
ook voorzien in enkele andere onderwerpen; dit betreft de geldigheid van op grond
van de bestaande wet getroffen nadere regelgeving, lopende termijnen,
|
Klik hier om de volledige, bijgewerkte pagina te verkrijgen.
|
|
|
|