Nadere regelgeving:
- Besluit
referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen
WET van 29 april 2010 tot vaststelling van regels over
referentieniveaus voor de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen (Wet
referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen)
WIJ BEATRIX, bij de gratie Gods, Koningin der
Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Allen, die deze zullen zien of horen lezen,
saluut! doen te weten:
Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat
taal- en rekenvaardigheden een sleutelrol vervullen in de
onderwijsloopbaan van leerlingen en van groot belang zijn voor het
maatschappelijk en in voorkomende gevallen beroepsmatig functioneren van
leerlingen;
dat het wenselijk is te komen tot versterking
van de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen en tot een betere
aansluiting tussen het taal- en rekenonderwijs van de verschillende
sectoren in het onderwijs, in het belang van een doorlopende leerlijn
van leerlingen;
dat het in verband daarmee wenselijk is voor
deze vaardigheden beheersingsniveaus vast te stellen;
dat deze niveaus vanwege hun
sectoroverstijgende betekenis een grondslag dienen te krijgen in een
sectoroverstijgende wet;
dat de doorwerking van de niveaus naar de
afzonderlijke onderwijssectoren tevens noodzaakt tot aanpassing van de
Wet op het primair onderwijs, de Wet op de expertisecentra, de Wet op
het voortgezet onderwijs en de Wet educatie en beroepsonderwijs;
Zo is het, dat Wij, de Raad van State gehoord,
en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en
verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze wet en de daarop berustende bepalingen
wordt verstaan onder:
referentieniveau Nederlandse taal: niveau van
beheersing van de Nederlandse taal, uitgedrukt in kennis, inzicht en
vaardigheden die van belang zijn voor de doorstroming naar het
vervolgonderwijs en het maatschappelijk en in voorkomende gevallen
beroepsmatig functioneren, waarmee de beheersing van de Nederlandse
taal door leerlingen aan het einde van een onderwijssoort kan worden
vergeleken, en
referentieniveau rekenen: niveau van
beheersing van het rekenen, uitgedrukt in kennis, inzicht en
vaardigheden die van belang zijn voor de doorstroming naar het
vervolgonderwijs en het maatschappelijk en in voorkomende gevallen
beroepsmatig functioneren, waarmee de beheersing van het rekenen
door leerlingen aan het einde van een onderwijssoort kan worden
vergeleken.
Artikel 2. Referentieniveaus Nederlandse taal en
referentieniveaus rekenen
1. Bij algemene maatregel van bestuur wordt een
samenhangend geheel van referentieniveaus Nederlandse taal en
referentieniveaus rekenen vastgesteld.
2. Referentieniveaus Nederlandse taal en
referentieniveaus rekenen worden vastgesteld voor:
a. het basisonderwijs, bedoeld in de Wet op
het primair onderwijs, met dien verstande dat daarvoor twee
referentieniveaus Nederlandse taal en twee referentieniveaus
rekenen worden vastgesteld,
b. het speciaal onderwijs, bedoeld in de Wet
op de expertisecentra, met dien verstande dat daarvoor twee
referentieniveaus Nederlandse taal en twee referentieniveaus
rekenen worden vastgesteld,
c. de schoolsoorten, bedoeld in artikel 5,
onderdelen a tot en met d, van de Wet op het voortgezet onderwijs,
met dien verstande dat verschillende referentieniveaus kunnen
worden vastgesteld voor en binnen de leerwegen, bedoeld in de
artikelen 10, 10b en 10d van die wet,
d. de soorten opleidingen, bedoeld in
artikel 7.2.2, eerste lid, onderdelen a tot en met e, van de Wet
educatie en beroepsonderwijs, en
e. de opleidingen Nederlandse taal en
rekenen, bedoeld in artikel 7.3.1, eerste lid, onder b, van de Wet
educatie en beroepsonderwijs, met dien verstande dat daarvoor twee
|
Klik hier om de volledige, bijgewerkte pagina te verkrijgen.
|
|
|