Nadere regelgeving:
- Geen
WET van 13 december 2012, houdende bepalingen over het
accountantsberoep, de Nederlandse beroepsorganisatie van accountants en
de Commissie eindtermen accountantsopleiding (Wet op het
accountantsberoep)
WIJ BEATRIX, bij de gratie Gods, Koningin der
Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Allen, die deze zullen zien of horen lezen,
saluut! doen te weten:
Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het
wenselijk is de Wet op de Registeraccountants en de Wet op de
Accountants-Administratieconsulenten te vervangen door de Wet op het
accountantsberoep, waarin het Nederlands Instituut van
Registeraccountants en de Nederlandse Orde van
Accountants-Administratieconsulenten worden samengevoegd tot één
Nederlandse beroepsorganisatie van accountants;
Zo is het, dat Wij, de Afdeling advisering van
de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal,
hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij
deze:
Hoofdstuk 1. Definities
Artikel 1
In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt, voor zover niet
anders is bepaald, verstaan onder:
– accountant: een Registeraccountant of
Accountant-Administratieconsulent;
– accountantskamer: de accountantskamer te Zwolle, bedoeld in
artikel 10 van de Wet tuchtrechtspraak accountants;
– accountantsorganisatie: een accountantsorganisatie als
bedoeld in artikel 1, onderdeel a, van de Wet toezicht
accountantsorganisaties;
– accountantsregister: het register, bedoeld in artikel 36,
eerste lid, waarin de accountants zijn ingeschreven;
– Autoriteit Financiële Markten: de Stichting Autoriteit
Financiële Markten;
– beroepsorganisatie: de Nederlandse beroepsorganisatie van
accountants;
– commissie: de Commissie eindtermen accountantsopleiding,
bedoeld in artikel 49, eerste lid;
– Onze Minister: Onze Minister van Financiën;
– wettelijke controle: een wettelijke controle als bedoeld in
artikel 1, onderdeel p, van de Wet toezicht accountantsorganisaties.
Hoofdstuk 2. De nederlandse beroepsorganisatie van accountants
§ 2.1. Instelling en taken
Artikel 2
1. Er is een Nederlandse beroepsorganisatie van accountants. De
beroepsorganisatie is een openbaar lichaam als bedoeld in artikel 134
van de Grondwet.
2. De beroepsorganisatie is gevestigd te Amsterdam.
3. Accountants zijn lid van de beroepsorganisatie, tenzij artikel
39, tweede lid van toepassing is en de accountant een wens tot
lidmaatschap niet schriftelijk aan het bestuur kenbaar heeft gemaakt.
Artikel 3
De beroepsorganisatie heeft de volgende taken:
a. bevorderen van een goede beroepsuitoefening door accountants,
onder meer door het vaststellen van beroepsreglementering;
b. behartigen van de gemeenschappelijke belangen van accountants;
c. zorg dragen voor de eer van de stand van de accountants; en
d. zorg dragen voor de praktijkopleiding, bedoeld in artikel 47.
Artikel 4
De beroepsorganisatie heeft een ledenvergadering, een bestuur, een
voorzitter, ledengroepen en een bureau.
§ 2.2. De ledenvergadering
Artikel 5
1. De ledenvergadering stelt verordeningen vast.
2. De ledenvergadering houdt toezicht op het bestuur. De
ledenvergadering kan bestuursleden, met uitzondering van de
afgevaardigden, bedoeld in artikel 17, derde lid, in hun functie
schorsen of ontslaan, indien zij het vertrouwen in hun wijze van
taakvervulling heeft verloren of wegens andere gegronde redenen.
Artikel 6
Het bestuur roept de ledenvergadering zo dikwijls als het zulks nodig
acht, doch minstens een keer per jaar bijeen of op verzoek van ten
minste één procent van de leden.
Artikel 7
1. De ledenvergadering is openbaar.
2. De deuren worden gesloten, wanneer ten minste een vijfde van de
aanwezige leden daar om verzoekt of de voorzitter het nodig acht,
tenzij de ledenvergadering anders beslist.
3. Het personeel dat in dienst is bij de beroepsorganisatie kan een
besloten vergadering bijwonen, tenzij de ledenvergadering anders
beslist.
4. Het verslag van een besloten vergadering wordt niet openbaar
gemaakt, tenzij de ledenvergadering anders beslist.
Artikel 8
1. De ledenvergadering neemt beslissingen bij meerderheid van
stemmen. Blanco stemmen worden hierbij geacht niet te zijn
uitgebracht.
2. Bij staking van stemmen over personen beslist het lot.
3. Stemmingen over personen zijn geheim.
Artikel 9
1. Een stemming in een bijeenkomst van de ledenvergadering is
nietig, indien niet meer dan de helft van de stemmen is uitgebracht
van de ter vergadering aanwezige of vertegenwoordigde
stemgerechtigden.
2. Bij stemming over personen worden blanco stemmen, voor de
toepassing van dit artikel meegerekend.
Artikel 10
1. Ieder lid kan één stem uitbrengen.
2. Tenzij bij verordening anders is bepaald, kan een lid aan een
ander lid schriftelijk volmacht verlenen tot het uitbrengen van zijn
stem. Een lid kan voor ten hoogste drie andere leden een stem
uitbrengen. Leden van het bestuur kunnen niet als gevolmachtigde
optreden.
§ 2.3. Het bestuur
Artikel 11
1. Het bestuur bestuurt de beroepsorganisatie en beheert het
accountantsregister en het vermogen van de beroepsorganisatie.
2. Het bestuur vertegenwoordigt de beroepsorganisatie in en buiten
rechte.
Artikel 12
1. Het aantal leden van het bestuur wordt door de ledenvergadering
bepaald, doch bedraagt ten minste zeven.
2. Het bestuur bestaat uit personen die door de ledenvergadering
worden benoemd en uit afgevaardigden uit de ledengroepbesturen. Het
bestuur bestaat voor de meerderheid uit personen die door de
ledenvergadering worden benoemd.
3. Jaarlijks treedt een deel van de bestuursleden die zijn benoemd
door de ledenvergadering af volgens een door de ledenvergadering vast
te stellen rooster. Het rooster wordt zodanig ingericht, dat voor
zover mogelijk telkens hetzelfde aantal bestuursleden aftreedt.
4. Bestuursleden worden benoemd voor vier jaren. In afwijking
hiervan treedt een bestuurslid dat is benoemd ter vervulling van een
tussentijds opengevallen plaats af, op het tijdstip waarop degene in
wiens plaats hij is benoemd had moeten aftreden.
5. Een afgetreden bestuurslid is niet terstond herbenoembaar,
tenzij hij is benoemd voor een tussentijds opengevallen plaats.
6. Het bestuur bevordert dat het bestuur een evenwichtige
afspiegeling van de accountantsberoepsgroep vormt, waarin de
verschillende categorieën accountants naar de aard van hun
werkzaamheden in het bestuur zijn vertegenwoordigd.
Artikel 13
1. Het bestuur neemt beslissingen en besluiten bij meerderheid van
stemmen.
2. De leden van het bestuur stemmen zonder last.
3. Een stemming in een bestuursvergadering is nietig, indien niet
ten minste de helft van het aantal zittinghebbende leden die zich niet
van medestemmen moeten onthouden, eraan heeft deelgenomen.
4. In een bestuursvergadering onthouden de leden van het bestuur
zich van stemmen over aangelegenheden die specifiek betrekking hebben
op:
a. henzelf;
b. hun echtgenoten of geregistreerde partners;
c. hun bloed- of aanverwanten tot de derde graad;
d. degenen met wie zij in de uitoefening van een beroep voor
gemene rekening of onder gemeenschappelijke naam optreden;
e. hun werknemers;
f. hun werkgevers;
g. hun opdrachtgevers;
h. degenen, op wie de in de uitoefening van hun beroep
verrichte werkzaamheden rechtstreeks betrekking hebben.
§ 2.4. De voorzitter
Artikel 14
De voorzitter van het bestuur, dan wel bij zijn afwezigheid de
plaatsvervangend voorzitter, bekleedt tijdens de bestuurs- en
ledenvergaderingen het voorzitterschap.
Artikel 15
De voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter worden jaarlijks door
de ledenvergadering uit het bestuur benoemd.
§ 2.5. Ledengroepen
Artikel 16
1. Een ledengroep is een bij verordening ingesteld verband van
leden van de beroepsorganisatie die zijn verenigd naar de aard van hun
werkzaamheden of hun functie als accountant.
2. Ieder lid van de beroepsorganisatie die actief deelneemt aan het
arbeidsproces, is tevens lid van een ledengroep.
Artikel 17
1. Een ledengroep heeft een bestuur, bestaande uit ten minste vijf
personen uit de ledengroep.
2. Het ledengroepbestuur heeft als taak:
a. het behartigen van de belangen van de ledengroep;
b. het adviseren van het bestuur over kwesties die de
ledengroep aangaan.
3. De ledengroep benoemt uit het ledengroepbestuur een
afgevaardigde die zitting heeft in het bestuur van de
beroepsorganisatie, tenzij bij verordening anders is bepaald.
4. Een ledengroep houdt toezicht op haar ledengroepbestuur. De
ledengroep kan ledengroepbestuursleden in hun functie schorsen of
ontslaan, indien zij het vertrouwen in hun wijze van taakvervulling
heeft verloren of wegens andere gegronde redenen.
5. Leden van het ledengroepbestuur worden door de ledengroep
benoemd voor een periode van vier jaar. In afwijking hiervan treedt
een bestuurslid dat is benoemd ter vervulling van een tussentijds
opengevallen plaats af, op het tijdstip waarop degene in wiens plaats
hij is benoemd had moeten aftreden.
6. Een afgetreden bestuurslid is niet terstond herbenoembaar,
tenzij hij is benoemd voor een tussentijds opengevallen plaats.
§ 2.6. Het bureau
Artikel 18
1. De beroepsorganisatie beschikt over een bureau dat de organen
van de beroepsorganisatie ondersteunt bij de uitvoering van hun taken.
2. Het bureau staat onder leiding van een directie.
3. Het personeel dat werkzaam is bij de beroepsorganisatie wordt
door het bestuur van de beroepsorganisatie in dienst genomen op
arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht.
Hoofdstuk 3. Verordeningen en overige besluiten
Artikel 19
1. De ledenvergadering kan verordeningen vaststellen die zij nodig
acht ter vervulling van de taken, genoemd in artikel 3.
2. De ledenvergadering stelt in ieder geval verordeningen vast met
betrekking tot:
|
Klik hier om de volledige, bijgewerkte pagina te verkrijgen.
|
|
|