19 december 2006
Het
Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen;
Besluit:
Art. 1.
De normbedragen voor voorzieningen als bedoeld in:
- de artikelen 34, tweede lid, en 35 van de
Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen;
- artikel 52d van de Ziektewet;
- artikel 65e van de Wet op de
arbeidsongeschiktheidsverzekering;
- artikel 59b van de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening
jonggehandicapten;
- artikel 67c van de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering
zelfstandigen;
en
- artikel 2.17 van de Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen
naar arbeidsvermogen;
worden met ingang van 1 januari 2007
vastgesteld op de bedragen, genoemd in de bijlage bij dit besluit.
Art. 2.
-1. De kilometervergoedingen volgens de codes C11, C13, C22 en
C25 worden verstrekt op basis van de aantallen kilometers verkregen volgens de
ANWB-methode "snelste route" en op
basis van volledige postcodes.
-2. De aftrek, als bedoeld
onder de codes C26-I en C26-II, wordt
vastgesteld op basis van de aantallen kilometers verkregen volgens de ANWB-methode
"snelste route" en op
basis van volledige postcodes.
-3. De uurvergoeding met code E17 wordt
verstrekt bij een minimale inzet van de tolk van:
a. ้้n lesuur in
onderwijssituaties tussen 08.00 en 18.00 uur; of
b. ้้n kwartier in overige
situaties.
In onderwijssituaties wordt tussen 08.00 en 18.00 uur een vaste
maximumvergoeding verstrekt per dagdeel of verlengd dagdeel.
-4. De uurvergoeding met
code E17 wordt als volgt verhoogd in
geval van buitengewone werktijden:
a. 120% op maandag tot en
met vrijdag tussen 06.00 en 08.00 uur en
tussen 18.00 en 22.00 uur;
b. 130% op zaterdag tussen
06.00 en 22.00 uur;
c. 140% op maandag tot en
met zaterdag tussen 22.00 en 06.00 uur;
d. 145% op zondagen en
algemeen erkende feest- of
gedenkdagen.
-5. De kilometervergoedingen
volgens de codes E17-A1, E17-A3 en
E17-C2 en S1-R worden, uitsluitend in
geval van feitelijke reisactiviteit,
verstrekt op basis van de aantallen kilometers
verkregen volgens de ANWB-methode "snelste route" en op basis van
volledige postcodes.
-6. De vergoeding, bedoeld
in het vijfde lid, wordt verstrekt bij een
reisafstand van minimaal tien kilometer
en van maximaal 220 kilometer.
-7. In bijzondere gevallen
kan worden afgeweken van het bepaalde
in het zesde lid ten aanzien van het
maximale aantal kilometers.
-8. Kloktijd, vergoed volgens het derde,
vijfde of zevende lid, komt niet voor dubbele vergoeding in aanmerking.
Art. 3.
Het besluit Beleidsregels UWV normbedragen
voorzieningen 2006 wordt ingetrokken.
Art. 4.
Dit besluit wordt aangehaald
als: Beleidsregels UWV
normbedragen voorzieningen 2007.
Art. 5.
Dit besluit treedt in
werking met ingang van 1 januari 2007. Indien
de Staatscourant waarin dit besluit wordt
geplaatst, wordt uitgegeven na 31
december 2006, treedt dit besluit in
werking met ingang van de tweede dag na
dagtekening van de Staatscourant waarin het
wordt geplaatst en werkt het terug
tot en met 1 januari 2007.
Dit
besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden
geplaatst.
Amsterdam, 19 december
2006.
De voorzitter Raad van bestuur UWV,
J.M. Linthorst.
BIJLAGE
Normbedragen
voorzieningen met ingang van 1 januari 2007
Code |
Beschrijving
|
Oud t/m
31-12-2006
|
Nieuw
per
1-1-2007
|
Drempelbedrag voorzieningen
|
B11
|
Drempelbedrag
waar beneden geen vergoeding wordt verleend (kostenbedrag incl.
BTW)
|
|111,00
|
|112,00
|
Motorinvalidenwagen
|
C11
|
In
bruikleen, vergoeding per km |
|0,10
|
|0,10
|
C13
|
In
eigen bezit, vergoeding per km |
|0,29
|
|0,29
|
C18-I
|
Bovengrenzen
standaardaanpassingen aan eigen auto (bedragen incl. BTW) |
C18-I
- 1 |
Handbedrijfsrem
+ opklapbaar rempedaal |
|834,00
|
|853,00
|
C18-I
- 2 |
Handbedrijfsrem
+ segmentgas + opklapbaar rem- en gaspedaal |
|1167,00
|
|1193,00
|
C18-I
- 3 |
Rempedaal opklapbaar
|
|187,00
|
|191,00
|
C18-I
- 4 |
Gaspedaal opklapbaar
|
|187,00
|
|191,00
|
C18-I
- 5 |
Gas-
en rempepaal opklapbaar |
|371,00
|
|379,00
|
C18-I
- 6 |
Doorlopende
handgreep links of rechts |
|178,00
|
|182,00
|
C18-I
- 7 |
Slede links of rechts
|
|830,00
|
|848,00
|
C18-I
- 8 |
Gaspedaal
opklapbaar links en rechts |
|465,00
|
|475,00
|
C18-I
- 9 |
Handbedrijfsrem
+ claxon |
|689,00
|
|705,00
|
Afweging taxivervoer c.q. afweging
toepassing maximering standaardaanpassingen aan eigen auto
|
C18-IA
|
Normbedrag
(incl. BTW) (informeel per 1 maart 2005: |21
000,00) |
nieuw
|
|22
100,00
|
Referentieauto
|
C18-II |
Normbedrag
referentieauto (aanschafbedrag incl. BTW) |
|16
800,00
|
|16
900,00
|
C18-III |
Eigen
bijdrage verzekeringskosten eigen auto (bij vergoeding aanschaf
boven referentiewaarde) per maand |
nieuw
|
|31,70
|
C18-IV |
Eigen bijdrage motorrijtuigenbelasting eigen
auto (bij vergoeding aanschaf boven referentiewaarde) per maand
|
nieuw
|
|22,35
|
Inkomensgrenzen vervoersvoorziening
|
C20-I
|
Inkomensgrens werk- en
leefvervoer |
|30
700,00
|
|31
500,00
|
C20-III
|
Inkomensgrens tweede
auto |
|46
000,00
|
|47
300,00
|
Kilometervergoeding bruikleenauto's
|
C22-BA |
Brandstof
benzine, automatische transmissie, bedrag per km |
nieuw
|
|0,10
|
C22-BS
|
Brandstof
benzine, handgeschakeld, bedrag per km |
nieuw
|
|0.09
|
C22-D |
Brandstof
dieselolie, bedrag per km |
nieuw
|
|0,10
|
Reparaties
vervoersvoorziening - eigen bijdrage c.q. risicobedragen (incl. BTW)
|
C24-I
|
Eigen
bijdrage bij schade (bruikleencontract volgens model 1994 t/m
2004) |
|61,00
|
|62,00
|
C41
|
Eigen risico bij
frequent voorkomende aanrijdingschade |
|121,00
|
|123,00
|
Kilometervergoeding voor
autos in eigen bezit
|
C25-I
|
Personenauto
|
|0,29
|
|0,34
|
C25-V
|
Bestelauto |
|0,37
|
|0,44
|
Aftrek algemeen gebruikelijke kosten per
km
|
C26-I
|
Beneden
inkomensgrens C20-I, resp. C20-III
|
|0,13
|
|0,09
|
C26-II
|
Boven
inkomensgrens C20-I, resp. C20-III
|
|0,31
|
|0,34
|
Taxikostenvergoeding
leefvervoer (maximaal)
|
C31
|
Algemeen
|
|1016,00
|
|1190,00
|
C32
|
Gehalveerd
(visueel
gehandicapten)
|
|508,00
|
|595,00
|
C33
|
Rolstoeltaxikosten
|
|1525,00
|
|1785,00
|
Rijles
|
C51
|
Vaste
leskilometervergoeding
bij het lesrijden in een eigen auto |
|0,16
|
|0,25
|
Begeleidingskosten
|
C71 |
Maximale
vergoeding reiskosten van de begeleider per jaar |
|732,00
|
|743,00
|
Communicatievoorziening voor
doven en slechthorenden in werk- en onderwijssituaties (bedragen excl. BTW)
|
x
|
Uurvergoeding
voor: |
E17-I
|
doventolk
(geregistreerd) |
|42,70
|
|47,10
|
E17-III
|
communicatieassistent,
tolk
in opleiding bij Hogeschool Utrecht (HU) |
|16,70
|
|17,00
|
E17-IV
|
communicatieassistent |
|10,15
|
vervallen
|
x
|
Vergoeding
reizen, bedrag per km, voor: |
E17-A1
|
doventolk
(geregistreerd) |
|0,90
|
|0,90
|
E17-A3
|
tolk
in opleiding HU, communicatieassistent |
|0,36
|
|0,36
|
x
|
Vergoeding
mentor (via HU): |
E17-C1
|
uurvergoeding
mentor (= gediplomeerd tolk) |
|42,70
|
|47,10
|
E17-C2
|
vergoeding
reizen mentor, per km |
|0,90
|
|0,90
|
Technische
apparatuur (maximaal; aanschafprijzen incl. BTW)
|
G21
|
Daisyspeler |
|475,00
|
|475,00
|
G22-I
|
PC-configuratie
(excl. aanpassingen), eenmaal per drie jaar |
|1415,00
|
|1415,00
|
G22-II
|
eenmalige
bijdrage verzekering PC-configuratie voor drie jaar |
|200,00
|
|200,00
|
Voorzieningen met
beheersaspecten
|
I-11 |
Verstrekkingen
in eigendom, kosten minder dan: |
|2850,00
|
|2900,00
|
I-12 |
Eenvoudige
verklaring voor bruikleen indien hogere kosten tot: |
|5700,00
|
|5800,00
|
I-13 |
Bruikleencontract
indien kosten gelijk zijn aan of meer dan: |
|5700,00
|
|5800,00
|
Kosten
m.b.t. opleiding, per opleidingsdag (bedragen uitsluitend geldig
voor opleidingen gestart v๓๓r 1 januari 2006)
|
L1
|
Hoensbroeck
|
|100,00 |
|102,00 |
L2
|
Werkenrode
|
|120,00 |
|122,00 |
L3
|
Sonneheerdt
|
|78,00 |
|80,00 |
L4
|
EEGA |
|75,00 |
|77,00 |
L5
|
Heliomare
|
|75,00 |
|77,00 |
Persoonlijke ondersteuning gehandicapten (bedrag
vergoeding per uur excl. BTW)
|
Q1
|
Persoonlijke ondersteuning
(jobcoach) |
|74,00
|
|74,50
|
Intermediaire
activiteiten (bedrag
vergoeding per uur excl. BTW)
|
S1
|
Uurvergoeding
|
|10,15 |
|10,30 |
S1-R
|
Vergoeding
reizen, bedrag per km
|
|0,36
|
|0,36 |
xxxxxxx |
|
xxxxxxxxxxx |
xxxxxxxxxxx
|
TOELICHTING
[19 december 2006]
Algemeen
Op
grond van de bij artikel 1 van dit besluit genoemde artikelen van de
Wet WIA, de Ziektewet, de WAO, de
Wajong, de WAZ en de
IWIA is UWV
bevoegd voorzieningen te verstrekken tot behoud, herstel of bevordering van de arbeidsgeschiktheid,
alsook het onder voorwaarden
subsidie verstrekken voor meerkosten die gemaakt zijn voor het
aanbrengen van voorzieningen. Voor de
verstrekking van de voorzieningen worden normbedragen gehanteerd die
periodiek worden vastgesteld. In dit
besluit zijn de desbetreffende normbedragen
opgenomen, zoals deze gelden met ingang
van 1 januari 2007.
Wijze van aanpassing
Voor de aanpassing van de
diverse normbedragen is gebruik
gemaakt van de desbetreffende consumentenprijsindexcijfers, evenals van de index
Contractuele loonkosten per uur, nr. 85 Gezondheids- en welzijnszorg (zie www.cbs.nl -
StatLine). Daarbij zijn
gehanteerd de laatst bekende indexcijfers, te
weten die voor de maand november 2006.
Voorts zijn het wettelijk
minimumloon en de maximumdaguitkering
ontleend aan de rekenregels
van het ministerie van SZW, zoals
deze gelden per 1 januari 2007.
Artikelsgewijs
Artikel
1, alsmede de
bijlage
a. Vervoersvoorzieningen
In
vervolg op de beleidswijziging per 1 maart 2004 wordt een verdere
stroomlijning van de daarbij betrokken normering doorgevoerd. Dit heeft
aanleiding gegeven tot het laten vervallen van de normen met codes C20-II,
C21-II, C23, C24 en C25-II. Voor vrijwel
alle vervallen normen geldt dat deze toepasselijk waren in het per 1 maart
2004 vervallen beleid.
Besluiten op basis van
vervallen normen blijven geldig, waarbij het
bedrag gefixeerd blijft op de laatste hoogte van de vervallen norm. Bij
nieuwe en/of herziene besluitvorming
wordt uitgegaan van de thans geldende
normen.
a.1. Afwegingsnorm
taxivervoer c.q. afwegingsnorm ter bepaling
of maximering vergoeding standaardaanpassingen moet worden toegepast
Voor het eerst opgenomen in
dit besluit is de norm met code C18-IA.
Ten eerste is dit een
afwegingsnorm. Deze wordt gebruikt om, op
het moment dat de aanpassingskosten
genoemd normbedrag overschrijden, te
bepalen of vervoer per taxi niet
goedkoper is dan vervoer per aangepaste
bruikleenauto.
Ten tweede wordt deze norm
gebruikt om de aanpassingskosten van
degene die gekozen heeft om een
eigen auto te blijven rijden binnen de
grenzen van het redelijke te houden. Ingeval
de aanpassing zeer duur uitvalt, worden de
kosten van de zogenaamde
standaardaanpassingen plus overige aanpassingen,
indien de totale aanpassingskosten
meer bedragen dan genoemd normbedrag, gemaximeerd.
a.2. Referentieauto
Naast het normbedrag met
code C18-II, geldig bij aanschaf, zijn
ingevoerd normbedragen met codes C18-III en C18-IV, toe te passen in
geval van (jaarlijkse) vaststelling van
respectievelijk de eigen bijdragen voor
verzekeringskosten en voor motorrijtuigenbelasting, indien deze vergoedingen in
bepaalde gevallen zijn toegekend.
Deze eigen bijdragen zijn
gebaseerd op vigerende gegevens van de
ANWB en de Belastingdienst, gerelateerd aan een (fictieve) auto van de
referentiewaarde, uitgaande van vier jaar
gebruik en een jaarkilometrage van
15.000. De bedragen zijn vastgesteld op
basis van een selectie van gegevens betreffende een reeks automodellen
waarvan de aanschafprijs ligt rondom
het bedrag van de referentieauto en
omgeslagen naar een bedrag per maand.
a.3. Kilometervergoeding bruikleenautos
Ingevoerd is een nieuwe
reeks brandstofvergoedingen met code C22, onder het gelijktijdig laten vervallen van de
reeks met code C21-II. Met
name ten behoeve van een vergoeding
in de onderwijssituatie, alsmede
bij een uitbreiding van de vergoeding met
leefkilometers, wordt geen eigen bijdrage in mindering gebracht.
Bij de bepaling van de
vergoeding blijkt het benzineverbruik
van een auto voorzien van een automaat hoger te liggen ten opzichte van het
verbruik van een handgeschakelde auto.
Dientengevolge zijn hiervoor twee
normbedragen ontwikkeld (C22-BA en
C22-BS). Voor autos rijdend op dieselolie geldt ้้n norm (C22-D).
Deze normbedragen worden in
alle situaties gebruikt, derhalve
zowel voor het woon-werkvervoer, het leefvervoer als het vervoer van en naar
school. Resteert in de woon-werksituatie sec, dan wel in de woonwerksituatie in combinatie
met leefvervoer, na aftrek
van de eigen bijdrage volgens code
C26-1 een kleine vergoeding, dan wordt
dit bedrag getoetst aan het
drempelbedrag B11.
a.4. Kilometervergoeding
voor autos in eigen bezit
Voor de normen met code C25
is de grondslag opnieuw bepaald,
waarbij de jarenlange bevriezing van
deze normen als gevolg van de koppeling
aan de ooit verlaagde fiscale norm is
verlaten.
De verbruikskosten zijn
gebaseerd op gegevens van de ANWB voor
personenautos en van de EVO voor
bestelautos. De aanpassing van de normen
aan de nieuwe grondslag is gespreid
over twee jaren.
Het onderscheid dat werd
gemaakt tussen verschillende
vergoedingen voor bestelautos is overbodig gebleken als gevolg van de invoering van
de aftreknormen met code C26. Derhalve is de hoge norm met code C25-II
vervallen en de norm met code C25-V thans
geldig voor alle bestelautos.
a.5. Aftrek algemeen
gebruikelijke kosten per kilometer
Voor deze bedragen is de
vaststelling herzien.
De norm met code C26-I is
verlaagd, aangezien de algemene kosten
openbaar vervoer per kilometer voor
geheel Nederland lager zijn dan het
eerder vastgestelde bedrag. De vaststelling is gebaseerd op gegevens van
het CBS [Centraal bureau voor de statistiek,
red.].
Ook voor de norm met code
C26-II is de grondslag gewijzigd: dit
bedrag is voortaan gelijk aan de vergoedingsnorm C25-1, waarbij de situatie
van v๓๓r 1 januari 2006 is hersteld.
a.6. Taxikostenvergoedingen
Vooralsnog ongewijzigd
blijven de normen met codes C31, C32 en C33.
Een nieuwe grondslag voor deze
normen zal worden ontwikkeld, die meer
aansluit bij het beleid rondom de Wvg [lees: Wmo,
red.]. Een wijzigingsbesluit per 1 juli
2007 zal worden voorbereid.
b. Communicatievoorziening
voor doven en slechthorenden
De tarieven met code E17-I
en E17-C1 ondervinden per 1 januari
2007 geen wijziging. Voor de voorbereiding van een wijziging is nader
overleg noodzakelijk gebleken met
belangenorganisaties, alsmede met de betrokken
ministeries en de vigerende zorgverzekeraar Menzis.
Een wijzigingsbesluit per 1
juli 2007 zal worden voorbereid.
Geldig blijven de volledige
teksten van de bij eerdere besluiten
vastgestelde toelichtingen op de normen
met codes E17, E17-A en E17-C. Dit
betekent onder meer:
- Voor alle tarieven met
code E-17 geldt dat deze uitsluitend mogen
worden gedeclareerd over de feitelijk getolkte tijd.
- De uurtarieven met code
E17-I en E17- C1 zijn vastgesteld
inclusief een overheadopslag, bedoeld voor de door de werkgever van de tolk
dan wel
door de zelfstandige werkende tolk
te maken kosten, zoals onder meer
registratie, onderhoud deskundigheid,
opdrachtverwerving, administratie, verzekering
en kantoorkosten. Voor de
dovenschrijftolk is dezelfde overheadopslag
tevens bedoeld voor de kosten van de gebruikte apparatuur en de tijd c.q.
kosten voor het installeren en
verwijderen van deze apparatuur. De
overheadopslag bedraagt 30% van het loongedeelte.
- Om in aanmerking te kunnen
komen voor de "hoge"
vergoedingen (E17-I en E17-C1) dient de tolk geregistreerd te zijn in het register van de
Stichting Register Tolken Gebarentaal.
- De uurtarieven met code
E17-III en E17-IV zijn gebaseerd op het wettelijk
minimumloon, verhoogd met de
premies sociale verzekeringen, zoals
deze beiden gelden per 1 januari 2007.
De totale opslag voor bedoelde premies
bedraagt 18,93%. Bij de bepaling van
het tarief is de franchise buiten beschouwing gelaten. Het tarief met code E17-III
is verhoogd met een opslag voor
de kosten van de werkgever,
vastgesteld op twee derde gedeelte van de opslag,
toegepast bij het tarief met code
E17-I.
- De vergoedingen reizen
(codes E17-A1, E17-A3, E17-C2 en S1-R)
bestaan uit een vergoeding voor de feitelijke kosten van het reizen
(conform de fiscale norm van |0,19) en een
loongedeelte, berekend op basis van de
tarieven uurvergoeding, gedeeld door 60. Daarmee is reistijd ook gewerkte
tijd. De rekenfactor uurtarief/60 is gebaseerd op
de over een geheel etmaal
genomen haalbare reissnelheid van 60 km/uur.
In de reisurenvergoeding is
inbegrepen een vergoeding voor de
inconveni๋nte uren.
Artikel
2, derde lid
Het uurtarief kan worden
gedeclareerd vanaf een minimale inzet van
de tolk c.q. communicatieassistent.
Deze is voor onderwijssituaties ้้n
lesuur (plus een verlenging per geheel lesuur), om te rekenen naar klokuren. Voor
andere situaties is de minimale inzet een
half uur (plus verlenging per
kwartier).
Artikel
2, vierde lid
Voor de bepaling van de
verhoging van het uurtarief in geval van
buitengewone werktijden is aansluiting
gezocht bij de CAO Welzijn. Deze verhoging
is uitsluitend van toepassing op de
tarieven met codes E-17 en het daarop
gebaseerde tarief met code E17-C1 en
geldt derhalve niet voor de andere
tariefcomponenten (codes E17-A en code E17-C2).
Artikel
2, vijfde tot en met
zevende lid
De te vergoeden
kilometeraantallen worden uitsluitend berekend volgens
de ANWB-methode "snelste route" en op basis van volledige
postcodes (zie www.anwb.nl). Ten behoeve
van de minimumreistijd, bijvoorbeeld binnen het postcodegebied, wordt
als minimum gehanteerd tien kilometer,
waarbij een enkele reisafstand van
minder dan vijf kilometer wordt vastgesteld op
vijf kilometer. Het maximaal declarabele aantal
kilometers is 220 (enkele reis = 110 km) en kan alleen in bijzondere
situaties na voorafgaande toestemming van UWV
worden overschreden.
Wanneer voor een
tolkopdracht in het geheel geen sprake is van
reizen, dan blijft vergoeding achterwege.
De voorzitter Raad van
bestuur UWV,
J.M. Linthorst.
|
|